Alternatywny tekst obrazka
Atrybuty alt i title umieszcza się wewnątrz znacznika obrazu.
Jakie korzyści wynikają z dodawania atrybutu alt?
Po pierwsze tekst alternatywny dostarcza nam informacji zastępczej w przypadku, kiedy obrazki na stronie internetowej z jakiegoś powodu się nie wyświetlą. Jest to także bardzo istotne dla osób niewidomych lub niedowidzących, które mogą zapoznać się z treścią strony internetowej jedynie za pomocą czytnika ekranów. W sytuacji, kiedy grafiki nie posiadają tekstu alternatywnego, osoby z wadą wzroku nie będą mogły usłyszeć informacji na temat obrazka, który znajduje się na stronie.
Co więcej, atrybut alt jest istotny nie tylko dla użytkowników. To ważny element optymalizacji strony internetowej pod SEO. Roboty Google coraz częściej skanują witryny internetowe w poszukiwaniu zdjęć. Kiedy nie zamieścimy tekstu alternatywnego, Google ich nie zindeksuje. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie atrybut alt pomaga wyszukiwarkom powiązać obrazek z treścią na stronie. Dodając atrybut alt zwiększymy szanse naszej witryny na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. W sytuacji, gdy nasza strona nie pojawi się w wynikach tekstowych, jest jeszcze szansa, że wysoko uplasujemy się w wynikach wyszukiwania zdjęć w Google. Dzięki temu użytkownicy klikając w zdjęcie przejdą płynnie na stronę internetową.
Jak napisać dobry tekst alternatywny?
Idealny tekst alternatywny powinien być krótki. Google nigdzie nie podaje limitu znaków, jednak utarło się, że powinno to być maksymalnie 125 znaków. Ta krótka fraza powinna być maksymalnie treściwa. Ponad to należy zawrzeć w niej odpowiednie słowa kluczowe, które odpowiadają tematyce naszej witryny. Inaczej mówiąc, atrybut alt powinien pasować do zawartości naszej strony internetowej. Po napisaniu tekstu alternatywnego warto zadać sobie pytanie: czy osoba niewidoma będzie w stanie „zobaczyć” obraz dzięki naszemu tekstowi?
Atrybut title
Jest to tytuł obrazka albo podpowiedź związana z obrazkiem. Treść wyświetli się, kiedy kursorem myszki najedziemy na daną grafikę. Atrybut title nie powinien zawierać takiej samej treści jak atrybut alt. Przyjmuje się, że odpowiednia długość to 50–70 znaków. Podobnie jak tekst alternatywny warto, aby zawierał słowa kluczowe związane z naszą stroną internetową.